Forskning

  • Illustrasjonsfoto iStock
    Etter sannheten

    I essayet «Covering Politics in a Post Truth America», publisert av Brookings Institution, diskuterer forfatteren Susan B. Glasser nye aspekter ved «sannhet» i politisk deliberasjon.

  • Illustrasjonsfoto iStock
    Dødt dilemma?

    Pålitelighet og ekspertise trumfer trolig kommunikasjon om samfunnsansvar. Ny forskning hevder iallfall at samfunnsansvarskommunikasjon ikke gir særlig utslag verken positivt eller negativt for virksomheters legitimitet.

  • Kan ikke nok om visuell kommunikasjon
    Kan ikke nok om visuell kommunikasjon

    Sosiale medier og mobiltelefoner dytter oss i en visuell retning. Kommunikasjonsbransjen er imidlertid ikke skodd for løpet.

  • Illustrasjonsfoto iStock
    Algoritmer til besvær

    Utsatte grupper i samfunnet kan bli stigmatisert gjennom algoritmisk databehandling.

  • Alexander-Buhmann
    Etterlyser standarder og kunnskap

    Norske kommunikatører trenger mer kunnskap om hvordan de måler effekten av eget arbeid. De bør også begynne å forholde seg til internasjonale standarder. Det mener Alexander Buhmann ved Handelshøyskolen BI som forsker på effektmåling.

  • Statts
    Vil ha mer av alt

    Mer samarbeid, mer integrasjon og mer strategi. Europeiske kommunikasjonsfolk ønsker på øverste hylle.

  • snakkebobble
    Konstabel og mestermåler

    Kommunikasjonsfolk tar en rekke ulike roller i arbeidet med sosiale medier, viser ny forskning. Er du konstabel, regelsnekrer eller mestermåler?

  • snakkebobble
    Virksomheter skapes av kommunikasjon

    Kommunikasjon har vært sett som et verktøy for å flytte budskap. Ny forskning ser kommunikasjon som noe som skaper selve organisasjonene.

  • pcbord
    Bakpå med blogg

    Blogging er oppskrytt, iallfall for offentlige organisasjoner.

  • put your hands up in the air
    Hemmer eller fremmer vi demokrati?

    Hva skal vi egentlig med PR og strategisk kommunikasjon? Ny forskning evaluerer kommunikasjonsbransjens bidrag til demokratiet på ulike nivåer.