Forskning

  • Alexander-Buhmann
    Etterlyser standarder og kunnskap

    Norske kommunikatører trenger mer kunnskap om hvordan de måler effekten av eget arbeid. De bør også begynne å forholde seg til internasjonale standarder. Det mener Alexander Buhmann ved Handelshøyskolen BI som forsker på effektmåling.

  • Statts
    Vil ha mer av alt

    Mer samarbeid, mer integrasjon og mer strategi. Europeiske kommunikasjonsfolk ønsker på øverste hylle.

  • snakkebobble
    Konstabel og mestermåler

    Kommunikasjonsfolk tar en rekke ulike roller i arbeidet med sosiale medier, viser ny forskning. Er du konstabel, regelsnekrer eller mestermåler?

  • snakkebobble
    Virksomheter skapes av kommunikasjon

    Kommunikasjon har vært sett som et verktøy for å flytte budskap. Ny forskning ser kommunikasjon som noe som skaper selve organisasjonene.

  • pcbord
    Bakpå med blogg

    Blogging er oppskrytt, iallfall for offentlige organisasjoner.

  • put your hands up in the air
    Hemmer eller fremmer vi demokrati?

    Hva skal vi egentlig med PR og strategisk kommunikasjon? Ny forskning evaluerer kommunikasjonsbransjens bidrag til demokratiet på ulike nivåer.

  • Nettverkillustrasjon
    Stor tro på store data

    Stordata vil endre kommunikasjonsyrket, mener sju av ti av europeiske kommunikatører. Men bare to av ti har faktisk jobbet med det selv.

  • Overvåkning trumfer spredning

    Å overvåke mediene er blitt viktigere enn å spre informasjon gjennom dem.

  • Mediesjefen
    Mediesjefen

    Sjefer posisjoneres stadig oftere i offentligheten. Systematikken er det verre med.

  • Maskinene kommer
    Maskinene kommer

    Det er lett å drukne i data. Da gjelder det å ha verktøy for å bistå. Automatisert innholdsanalyse er på fremmarsj i krisekommunikasjon.