Forskning

  • hashtag
    Kjærlighet ved første tweet?

    Forholdet mellom tennisesset Serena Williams og følgerne hennes på Twitter har blitt forskermat. Også korte twittermeldinger kan fremkalle følelser og fellesskap, fant forskerne ut.

  • Jim Macnamara.
    - Bedrifter glemmer å lytte

    Se for deg at du de neste dagene bare skal snakke, snakke, snakke. Ikke lytte. Hvordan tror du det vil bli mottatt av omgivelsene dine?

  • Illustrasjonsfoto iStock
    Etter sannheten

    I essayet «Covering Politics in a Post Truth America», publisert av Brookings Institution, diskuterer forfatteren Susan B. Glasser nye aspekter ved «sannhet» i politisk deliberasjon.

  • Illustrasjonsfoto iStock
    Dødt dilemma?

    Pålitelighet og ekspertise trumfer trolig kommunikasjon om samfunnsansvar. Ny forskning hevder iallfall at samfunnsansvarskommunikasjon ikke gir særlig utslag verken positivt eller negativt for virksomheters legitimitet.

  • Kan ikke nok om visuell kommunikasjon
    Kan ikke nok om visuell kommunikasjon

    Sosiale medier og mobiltelefoner dytter oss i en visuell retning. Kommunikasjonsbransjen er imidlertid ikke skodd for løpet.

  • Illustrasjonsfoto iStock
    Algoritmer til besvær

    Utsatte grupper i samfunnet kan bli stigmatisert gjennom algoritmisk databehandling.

  • Alexander-Buhmann
    Etterlyser standarder og kunnskap

    Norske kommunikatører trenger mer kunnskap om hvordan de måler effekten av eget arbeid. De bør også begynne å forholde seg til internasjonale standarder. Det mener Alexander Buhmann ved Handelshøyskolen BI som forsker på effektmåling.

  • Statts
    Vil ha mer av alt

    Mer samarbeid, mer integrasjon og mer strategi. Europeiske kommunikasjonsfolk ønsker på øverste hylle.

  • snakkebobble
    Konstabel og mestermåler

    Kommunikasjonsfolk tar en rekke ulike roller i arbeidet med sosiale medier, viser ny forskning. Er du konstabel, regelsnekrer eller mestermåler?

  • snakkebobble
    Virksomheter skapes av kommunikasjon

    Kommunikasjon har vært sett som et verktøy for å flytte budskap. Ny forskning ser kommunikasjon som noe som skaper selve organisasjonene.