Nord-NorgePublisert 16. november 2017

Sami Daiddamusea Nord-Norsk kunstmuseum

Kunsten å formidle kunst

Å være "museet som ikke finnes" ble belønnet med besøksrekord, prisen Årets museum 2017 og Norsk publikumsutviklingspris. For å få til det, måtte Nordnorsk Kunstmuseum la sin egen merkevare forsvinne i to måneder.

Tekst: Rannveig Haugen Stiberg / Foto: Rannveig Haugen Stiberg (NNKM)

Skilt ved Nord-Norsk Kunstmuseum

Forenklet: Museet har gjort om på måten de presenterer verkene.

Nordnorsk Kunstmuseum er kåret til Årets museum 2017 og vant nylig Norsk publikumsutviklings pris for “Next practice”. Museet har tatt to sterke grep dette året, hvor kommunikasjon har vært selve tommelfingeren.

I februar i år stengte hele museet for plutselig å gjenoppstå som Samisk Kunstmuseum. For det finnes nemlig ikke. Det var selve ideen med museumsperformancen “Sámi Dáiddamusea”, symbolisert ved en enkel X. I samarbeid med RiddoDuottarMuseat i Karasjok, som har 1300 verk, men ikke noe visningssted, framsto hele museumsbygningen i sentrum av Tromsø som Samisk Kunstmuseum.

Kommunikasjonsforeningen i Nord-Norge fikk på et medlemsmøte 7. november innsyn i museets kommunikasjonsgrep. 

Museet som ikke finnes

Administrativ leder Bodil Kjelstrup beskrev hvordan all profilering, både fysisk og digital, fortalte at du var kommet til Sámi Dáiddamusea. Kommunikasjonsfolket grøsset ved tanken på en slik "frivillig hacking", at man med åpne øyne lar merkevaren forsvinne i to måneder, til fordel for en størrelse som ikke finnes.

Men performancen ble en suksess. Museet satt ny besøksrekord, både lokalbefolkning og tilreisende fra andre deler av nordområdene viste at dette var noe folk ville ha. Ikke bare det å se kunstverkene som til vanlig fyller magasiner, men også det klare politiske budskapet, om museet som ikke finnes: X.

Snudde opp-ned på museet

Etter performancen, og fremdeles i nært samarbeid med designbyrået Tank, valgte kunstmuseet å snu opp-ned på måten de presenterer samlingen sin. Borte var den kronologiske fremstillingen av kunst, og tanker om rene stiler som perler på en snor.

Nå presenteres samlingen ut fra enkle tema som “steder”, “historier“ og “folk". Plutselig henger de andektige i Adolph Tidemands Haugianerne nesten pinlig nært Edvard Munchs avkledde Parisermodell. Og man får et helt nytt blikk på stedet Nordkapp, når Peder Balkes Fra Nordkapp og Anna-Eva Bergmans Cap Noir henger side om side.

- Kunsten som beveger, berører og beriker. Det er jo dette vi gjerne vil at media skal fortelle om. Men det er lettere å få medieoppslag på virkemidler, som når vi lykkes med utstillinger, priser og arrangementer. Når vi har konkrete tall å vise til, reflekterte kommunikasjonsrådgiver Kjetil Rydland.

Museet har hatt en kraftig økning i besøket de senere årene, med en foreløpig topp i 2017.

- Vårt oppdrag er å dekke hele samfunnsmassen, ikke bare å nå den klassiske museumsbesøkende. Den økende vinterturismen gir oss flere gjester, men vi har også nådd bedre ut til lokalbefolkningen. I 2018 planlegger vi en publikumskartlegging, fortalte Rydland til rundt 25 kommunikasjonsfolk fra Tromsø. 

Bodil Kjelstrup og Kjetil Rydland

 

Deler erfaringer: Bodil Kjelstrup og Kjetil Rydland ved Nordnorsk Kunstmuseum fortalte hvilke kommunikasjonsgrep de har tatt det siste året.

+ Del