Screen Shot 2016-12-15 at 07

KOMMUNIKASJONSDAGEN   23.03.2017

Kommunikasjonsdagen 2017

Kommunikasjonsdagen finner sted 23. mars på Det Norske Teatret.

Torsdag 23. mars skal konferansier Eva Bratholm ta oss gjennom tre bolker. I løpet av dagen vil vi utforske kommunikatørens utfordringer i dagens virkelighet og hvordan man griper den. Vil den være en trussel eller mulighet?

De første foredragsholderne er klare:

Dette er virkeligheten
2017 er valgår. Mediebransjen er i radikal endring. Ny teknologi skaper nye formidlingsmuligheter. Hvilke følger får dette for kommunikatøren?

Vil mediebransjen kunne sette dagsorden i framtida?

Ingeborg

Det blir stadig færre journalister i Norge. Overgangen til det digitale utfordrer medienes tradisjonelle rolle. Flere får informasjonen sin via ikke-redaktørstyrte medier. Falske nyheter blir vanskeligere å oppdage. Annonseinntektene stuper. Hva gjør de tradisjonelle mediehusene for å omstille seg til en ny informasjonshverdag, og hvordan kan det påvirke kommunikatører?

Norges eldste avis, Adresseavisen i Trondheim, fyller 250 år i 2017. Ingeborg Volan er utviklingsredaktør i Adresseavisen, med ansvar for digitalisering av journalistikken. På Kommunikasjonsdagen deler hun sine erfaringer og tanker om å ta et kvart årtusen med mediehistorie inn i en digital framtid. Ingeborg kom til Adresseavisen fra jobben som sosiale medier-sjef i NRK. Hun har også fartstid i kommunikasjonsbransjen, blant annet som fagansvarlig for digital kommunikasjon i Gambit Hill+Knowlton, og er tidligere kåret til «Årets kursholder» i Kommunikasjonsforeningen.

Kommunikatørens unike verdi

Jesper

Jesper Falkheimer har forsket på hvilken betydning kommunikasjon har i forskjellige virksomheter. På Kommunikasjonsdagen skal han fortelle oss hvilken unik verdi kommunikatøren har i en organisasjon, og hvordan vår rolle har endret seg.

Falkheimer er professor i strategisk kommunikasjon og sjef for forskning, samarbeid og innovasjon ved Lunds universitet. Gjennom foreningen Sveriges kommunikatörer leder han Communication Executives Programme. Han sitter også i flere styrer, blant annet Gullers Grupp AB, et av Sveriges største kommunikasjonsbyråer.

Krig, fred og kampen om sannheten

Sverre-Diesen

Hvis Norge blir angrepet, står Forsvaret og NATO parat. Men hva hvis angrepet er usynlig? Kampen om sannheten er blitt en ny operasjonslinje i moderne konflikter. Russlands annektering av Krim demonstrerte hvordan et angrep kan utføres gjennom blant annet hacking og propaganda. På Kommunikasjonsdagen vil tidligere forsvarssjef Sverre Diesen snakke om hvilken rolle påvirkningsoperasjoner spiller i moderne krigføring.

Sverre Diesen var forsvarssjef fra 2005 til 2009. Han har innehatt en rekke stabs- og kommandostillinger, blant annet sjef for HM Kongens Garde og sjef for Strategi- og langtidsplanavdelingen i Forsvarets overkommando. Nå arbeider han som forsker ved Analyseavdelingen/Forsvarets forskningsinstitutt og er med i prosjektet «Strategisk kommunikasjon og cyberforsvar i et hybrid trusselbilde (Strict)».


Slik griper du den
Hvilke verktøy skal du bruke for å komme gjennom med budskapet ditt? Lær hvordan det gjøres på en god måte.

Kunsten å kommunisere

Erlend-Høyersten

Erlend Høyersten er direktør for kunstmuseet ARos i Aarhus, som har 800.000 gjester årlig. På Kommunikasjonsdagen vil han snakke om hvordan ledelse og kommunikasjon spiller sammen. Høyersten tar utgangspunkt i kunstens muligheter, og ser nødvendigheten av å forstå og kommunisere kulturinstitusjonenes samfunnsrolle på nye måter.

I 2017 er Århus valgt som europeisk kulturhovedstad, med ARos som en sentral aktør. Erlend har tidligere vært direktør på Sørlandets Kunstmuseum, og ved Kunstmuseene i Bergen, der han stod i spissen for sammenslåingen av byens fire kunstmuseer til ett museum.

Hva er en god tekst?

Christine-Calvert---farge---foto-Peter-Mydske-H

Ny teknologi skaper nye muligheter for formidling. Video, VR og podkast, det er utallige måter å få ut budskapet på. Men språk engasjerer, og en god tekst kan være nettopp det sterke og nødvendige virkemiddelet du trenger for å nå frem til din målgruppe.

Tekstdoktor Christine Calvert er kursutvikler og foredragsholder med et stort lærerhjerte og masse kjærlighet til god tekst. Hun driver firmaet Tekstdoktor og underviser på Westerdals Oslo ACT. Christine har tidligere jobbet som tekstforfatter i Power reklamebyrå, global webredaktør i DNV og «tekstevangelist» i BEKK. Hun har skrevet bøkene «Skriv så det selger» og «Skriv for nettet – kort og godt».

Slik bruker du de ansatte som ambassadører på sosiale medier

Eirik Berge

Visste du at når ansatte deler innhold om bedriften de jobber i så får det i gjennomsnitt åtte ganger så høyt engasjement som når bedriften deler det selv? På Kommunikasjonsdagen vil Eirik Berge fortelle oss om hvorfor og hvordan vi kan utnytte «kraften» som ligger i våre egne ansatte, for å nå ut med bedriftens budskap.

Eirik har jobbet med digital utvikling siden han i 1998 solgte den første bannerannonsen på bt.no og har i tillegg til mange år i Bergens Tidende erfaring fra både e-handel og reklamebyrå. Eirik jobber nå som markeds- og merkevaresjef i Possibility, som driver med opplevelsesbasert kommunikasjon.


Trussel eller mulighet?
Hvordan vil kommunikatørens oppgaver endres av teknologien, og hvilke muligheter gir dette til å nå frem mer effektivt enn noen gang?

VR – fremtidens virkemiddel?

Knut_Ramstad_small

Med hjelp av 3D og VR har sivilarkitekt Knut Ramstad beskrevet, tilgjengeliggjort og kommunisert komplekse konsepter som vanligvis krever inngående kompetanse og trening. På Kommunikasjonsdagen skal han vise oss hvordan han har gjort dette, gjennom prosjekteksempler fra bl.a. Istanbul New Airport, Telenor Fornebuprosjektet, Tjuvholmen, Terminal 3 på Flesland,  samt Terminal 2 på Gardermoen. Han vil også drøfte hvilken rolle VR vil kunne spille i fremtidig kommunikasjonsarbeid.

Knut er 3D-ansvarlig i Nordic — Office of Architecture, et av Skandinavias ledende arkitektkontorer. Her er han bl.a. visualiseringsansvarlig for terminal 2 på Gardermoen og har tidligere hatt samme rolle i Tjuvholmen Utvikling og Telenor Fornebuprosjektet. Disse prosjektene har vært internasjonalt ledende i bruk av avansert 3D i kommunikasjon, men også i design, prosjektutvikling, beslutningsstøtte og kvalitetssikring. I tillegg til stillingen i Nordic er Knut Ramstad også professor II ved NTNU, der han underviser fremtidens arkitekter i 3D og VR.

Digital kompetanse – dette må du kunne!

Louise

Har du ikke allerede lagt din elsk på teknologi, anbefaler Louise Fuchs at du starter flørten nå. Det teknologiske skiftet setter nye premisser for hvordan virksomheter kommuniserer, og digital kompetanse er ferskvare. Hva betyr det for oss som jobber med kommunikasjon? Louise forteller hva hun legger i digital kompetanse for kommunikatører, og gir konkrete råd og tips til hvordan man kan navigere i den digitale tidsalderen.

Louise Fuchs er kommunikasjonssjef for produkt og teknologi i Schibsted Media Group, styremedlem i TENK ( tech-nettverket for kvinner) og medlem av Kommunikasjonsforeningens Fagråd for kompetanse. I fjor ble hun kåret til årets digitale superprofil av Hammer og Hanborg. Hun er en dreven kommunikatør med fartstid fra både offentlig og privat sektor.

Bruk hjerneforskning til å bli mer kreativ

gimage

Kreativitet kan læres, og Balder Onarheim forteller deg hvordan du gjør det. Kreativitet, forstått som problemløsning og ikke som kunstneriske evner, er en av de viktigste kognitive evnene vi har. Dessverre er det få som er gode til å trene og vedlikeholde denne evnen, og derfor har det oppstått et helt forskningsfelt som jobber med å forstå hvordan man mest effektivt lærer å være kreativ.Han kommer også til å fortelle om Plato, et produkt han har utviklet som kan stimulere hjernen med strøm for å øke kreative evner.

Balder er førsteamanuensis på Danmarks Tekniske Universitet og grunnlegger av Copenhagen Institute of NeuroCreativity, han utvikler også hjernetrening og hjernestimulering for å øke kreativiteten. Balder er en populær foredragsholder, og hans TEDx-talk er sett mer enn 45.000 ganger. På Kommunikasjonsdagen kommer Balder til å fortelle om hva kreativitet egentlig er, og hvordan man kan bruke prinsipper fra hjerneforskning til å bli mer kreativ i hverdagen.


Konferansier Eva Bratholm

eva-bratholm-foto-froydis-geithus

Konferansier Eva Bratholm har mange års erfaring fra både journalistikk- og kommunikasjonsfaget. Hun har hatt en lang karriere som journalist og utenrikskorrespondent. Blant annet har hun jobbet 15 år i NRK, både med nyhetsjournalistikk og som leder av TV-programmet Bokbadet. Hun har siden 2007 vært kommunikasjonsdirektør i Norad.

Kommunikasjonsdagen er en av Kommunikasjonsforeningens viktigste faglige møteplasser. Flere hundre kommunikatører samles hvert år for faglig påfyll og mingling med både nye og gamle kolleger.

Praktisk informasjon:

Dato:23.03.2017, Kl. 09.00-16.00. Mingling med fingermat og bobler fra 16.00-18.00.
Påmeldingsfrist:02.03.2017
Sted:Det Norske Teatret, Oslo
Pris:Medlemmer 2700,- Andre 4700,- Studentmedlemmer 750,-
Maks antall deltagere:600
Vilkår for påmelding:Praktisk informasjon
+ Del

Programgruppen