Strategisk kommunikasjon

Hvordan håndtere pressen, de ansatte og deg selv

Gi journalistene noe utover velforberedte og finpussa budskap, råder informasjonssjef i SAS, Knut Morten «Joss» Johansen - pressetalspersonen de norske journalistene liker best.

Statts

Vil ha mer av alt

Mer samarbeid, mer integrasjon og mer strategi. Europeiske kommunikasjonsfolk ønsker på øverste hylle.

Jim Macnamara frokostmøte om måling og evaluering

– Utfallet (outcome) er viktigere enn hva du gjør

Ved å flytte fokuset fra hva vi gjør til hva vi oppnår med kommunikasjonsarbeidet, vil det også flytte perspektivet på kommunikasjon i organisasjonen fra noe som skaper...

Anita Svanes, informasjonssjef i Volkswagen/Harald Møller AS

Hva gjør du når krisen rammer?

19. september 2015 våkner informasjonssjef Anita Svanes i Volkswagen/Harald Møller AS til overskriften: «Hevder Volkswagen har installert jukseprogram i nesten 500 000 biler»....

Kommunikasjonssjef Bjørn Hødal (i midten) og rådgiverne Mads Opsahl og Anne Grete Melkerud hadde noen hektiske dager da Sykehuset Østfold ble flyttet og samlokalisert på Kalnes. Foto: Vibeke Weibell Eliassen.

Høyteknologisk flytteprosess

Et virtuelt sykehus basert på bygningstegninger, resulterte i tre spill som ble tatt i bruk da Sykehuset Østfold skulle koordinere flyttingen av ansatte og pasienter.

Bilde av publikum, Kommunikasjonsdagen 2015

Følg Kommunikasjonsdagen 2016 live

Hvordan kommunikasjon bidrar til endring er tema for Kommunikasjonsdagen 2. mars. Har du ikke sjansen til å være der selv, kan du likevel følge dagen.

Hva er strategisk kommunikasjon?

Å arbeide strategisk med kommunikasjon betyr å bruke kommunikasjon som virkemiddel for å nå virksomhetens visjon og overordnede mål.

Strategisk kommunikasjonsplanlegging i 10 trinn

Hvordan er prosessen som leder fram til en kommunikasjonsstrategi? Vi viser deg prosessen i 10 trinn.

Kommunikasjonsstrategi - hvordan kan den se ut?

En kommunikasjonsstrategi kan ta mange former. Her er eksempler på hvordan du kan disponere en slik strategi.

Sjekkliste - kommunikasjonsplan

Sjekkliste for planlegging av operative kommunikasjonsstiltak.

Strategisk bruk av interessentkart

Alle virksomheter kan ha nytte av å bruke den såkalte interessentmodellen i forbindelse med strategisk kommunikasjonsplanlegging.

Målgruppe og mottakergruppe

Å rette vår informasjon og kommunikasjon direkte til den gruppen vi vil påvirke, er ikke alltid det mest effektive.

Kommunikasjonsarbeid i privat sektor

Kommunikasjonsmedarbeidere i det private næringslivet må, som i det offentlige, forholde seg til myndigheter, konkurrenter og kunder (brukere). Imidlertid er det forholdet til...