MedierelasjonerPublisert 14. mars 2017

illustrasjonsfoto_mediehåndtering

Hvordan håndtere pressen, de ansatte og deg selv

Gi journalistene noe utover velforberedte og finpussa budskap, råder informasjonssjef i SAS, Knut Morten «Joss» Johansen - pressetalspersonen de norske journalistene liker best.

Tekst: Anna K. Langhammer / Foto: Istock

- Jeg har lært at skal du forvente noe i solskinn, må du stå opp i regnvær. Jeg har frontet SAS gjennom streik, konflikter og finansielle kriser, sier Johansen.

Nylig gikk han til topps i en kåring over de best likte pressetalspersonen blant norske journalister.

For 38 år siden begynte han som stuer for Braathens SAFE på Værnes. Som arrangør av en bluesfestival over flere år lærte han seg om mediehåndtering, og for ti år siden kom spørsmålet om han ville jobbe med det i SAS Braathens. Det ble en tøff start.

- Jeg ble sendt til Gardermoen for å håndtere en streik blant kabinansatte, fikk beskjed om å ta av meg slipset og bruke dialekt (trønder, red.anm.). Jeg ble kastet på dypt vann med en gang og sto i tre døgn og beklaget. Det var ikke moro, men veldig lærerikt.

Den lange fartstiden innen luftfart kommer godt med i møte med journalistene.

- Erfaringen gjør at jeg ofte kan fortelle litt mer om infrastruktur og luftfart, som sikrer at det er bosetting og næringsliv over hele landet, sier han.

Topplasseringen i undersøkelsen fra analyse- og konsulentfirmaet Aalund tilskriver han imidlertid at SAS har fått et bedre omdømme og har høy interesse blant folk.

- SAS er i en situasjon der konkurransen er sylskarp. Media ønsker konflikt, for konfliktstoffet selger. Det er få bransjer i Norge hvor konkurransen utspiller seg så tydelig som mellom SAS og Norwegian, sier Johansen, og legger til at han har trukket på smilebåndet flere ganger når det kommer overskrifter om at «SAS raser».

- Det er medias måte å sette ting på spissen på. Jeg tror det er viktig at vi som jobber med kommunikasjon, kan være proffe og samtidig møte mediene med litt glimt i øyet.


10 tips fra toppen

Knut Morten Johansen er selvlært i kommunikasjonsfaget, og viser at det er mulig å lykkes uten «riktig» fagbakgrunn. – Jobb med de beste og lær av kollegaene dine, er hans råd. Selv har han jobbet med mange profilerte kommunikasjonsledere, som Claus Sonberg, Thomas Midteide, Kenneth Vikse og Siv Meisingseth. Her deler Johansen selv sine tips:

By på deg selv
Vær hyggelig, utadvendt og ha folkeskikk. Stol på din personlige profil og på at du er en relasjonsskaper, det er viktig. Pressen liker at du byr på deg selv.

Gå trinn for trinn
Gå steg for steg karrieremessig, men ta gjerne et steg til siden om det lar deg få jobbe med de beste og lære av dem.

Ta sjansen
Svøm på dypt vann om du får muligheten. Du kan lære utrolig mye av nettopp den krisen du er redd for, og det å håndtere den.

Bruk humor
Hold en balanse mellom alvor og humor i kommunikasjon generelt.

Bygg på bedriftens verdier
Forsterk selskapets kultur og felles verdiplattform, det ivaretar selskapets omdømme.

Jobb for felles verdier
Risikoen for å trå feil er mindre om verdisettet ditt harmonerer med verdisettet til bedriften du representerer.

Bruk følelser
Lag budskap som berører. Noen ganger opererer vi med et strengt forretningsmessig budskap, andre ganger er det åpent for mer refleksjon rundt dem.

Ta de ansatte på alvor
Alle bedrifter er i endring. Transformasjonsprosesser kan være brutale, og de berører ofte mange mennesker. Det handler om følelser. Hvis du ikke anerkjenner disse følelsene, er det vanskelig å nå frem med kommunikasjon.

Vær profesjonell
For å håndtere vanskelige situasjoner personlig og følelsesmessig må du gå inn i det så profesjonelt som du kan. Ha god kontakt med følelsene og reflekter rundt mangfoldet i problemstillingene. Ikke vær redd for å ta ubehagelige avgjørelser.

Ta vare på helsa
Jobben er tøff, så det å ta vare på seg selv er en nødvendighet. I perioder kan det bli veldig tungt. Jeg kjente på lettveggen en gang da jeg stod i en krise, med lite søvn og massiv pressekontakt. Da alt var løst, kom hurtigtoget i ryggen, og jeg ble sykemeldt. Siden det har jeg slitt ut mange smoothie-maskiner, og er påpasselig med å trene og spise riktig. Musikk er en stor hobby som gir meg energi og inspirasjon til tekster og taler.

Fakta om kåringen:
Undersøkelsen «PR-barometeret» er utført av analyse- og konsulentfirmaet Aalund, som har bedt norske journalister rangere PR- og informasjonssjefene i store norske selskaper. Totalt 127 journalister har svart.

Artikkelen ble publisert i Kommunikasjon nr. 1/2017.

+ Del