MedierelasjonerPublisert 15. april 2016, endret 9. desember 2016

istoock

Fang journalistene i sosiale kanaler

Hvordan fanger du journalistenes oppmerksomhet i sosiale medier?
Ved å skape hendelser der som de kan rapportere om, mener Ida Aalen.

Tekst: Mari Mellum / Foto: Istock

Journalister har et vanvittig arbeidspress og er sjelden utenfor kontoret. Sosiale medier brukes derfor både til å finne sitater, kilder og ideer til saker, sier Ida Aalen, som jobber med interaksjonsdesign og strategi i Netlife Research. De har sammen med Norsk Journalistlag gjennomført en undersøkelse om hvordan journalister bruker nett og sosiale medier. Først og fremst mener Aalen at du fanger journalistenes oppmerksomhet hvis du klarer å skape en hendelse i sosiale medier.

At folk krangler på Twitter, er også noe mediene kan rapportere om, påpeker hun. Av det følger også at det er bedre å publisere et innlegg i sosiale medier om noe som har skjedd, enn å henvise til en pressemelding eller en uttalelse.

– Pressemeldinger er det kjedeligste i hele verden, det er ikke noe poeng å tvitre pressemeldingene sine, understreker Aalen.

Fordelen med sosiale mediers korte oppdateringer er at journalistene ikke så lett kan gjøre et utvalg fra ditt budskap, mens pressemeldinger som regel gir journalistene mulighet til å velge vekk. Dessuten kan man påvirke gangen eller utviklingen i en sak. Publiserer man sine egne uttalelser i egne medier, må media forholde seg til disse uttalelsene i sin dekning, slik som i fjorårets sak om Fabian Stangs hytte.

Det at en sak får mange kommentarer og likerklikk, kan i seg selv være en hendelse journalistene dekker. Særlig kan folkelig engasjement på Facebook danne grunnlag for mediesaker, mener Aalen, mens det på Twitter er større mulighet for at saker fanges opp tidlig i prosessen.

– Får man til et større medieoppslag ved å love eksklusivitet, kan man nok få bedre gjennomslag med en slik mediesak som igjen kan spre seg i sosiale medier. Men jeg tror at det i dag er bedre å få oppmerksomhet i sosiale medier enn å få inn en liten notis i diverse medier, avslutter Aalen.

Hva er viktige kilder på nett for journalister?

Virksomheters egne nettsider: 74 %
Relevante treff i Google: 61 %
Nyhetsarkiv: 41 %
Pressemeldinger: 32 %
Sosiale medier: 29 %
E-post (nyhetsbrev eller varsler): 22 %
Wikipedia: 20 %
SNL: 10 %
Eksterne presseløsninger (Mynewsdesk o.l.): 6 %

Artikkelen ble publisert i Kommunikasjon nr.5/2015.

+ Del