Medierelasjoner

Hvordan håndtere pressen, de ansatte og deg selv

Gi journalistene noe utover velforberedte og finpussa budskap, råder informasjonssjef i SAS, Knut Morten «Joss» Johansen - pressetalspersonen de norske journalistene liker best.

put your hands up in the air

Hemmer eller fremmer vi demokrati?

Hva skal vi egentlig med PR og strategisk kommunikasjon? Ny forskning evaluerer kommunikasjonsbransjens bidrag til demokratiet på ulike nivåer.

dialog krver forpliktelse

Dialog krever forpliktelse

Dialog er et sentralt, men ofte misforstått, honnørord. Dialog er ikke bare interaksjon, men en holdning. Forskere er nå opptatt av hvordan en slik holdning kan konkretiseres...

Kom For Ill_4562 (Small)

Mediekutt gir endrede metoder

Det er ikke bare norske medier som gjør endringer for å møte dagens virkelighet. Også kommunikasjonsavdelingene må tenke nytt for å være relevante for mediene.

Aviser illufoto

Få gjennomslag i media: 10 tips

Å få gjennomslag i media kan være en vanskelig jobb for mange kommunikatører. Det krever god forståelse av medielandskapet, innsikt i hvordan journalistene jobber og i hva som...

Medierelasjoner Kom For Ill_4562 (Small)

Mediekontakt

Hva bør du tenke på når du vil selge inn en nyhetssak?

Medievett

Her kan du finne stoff om hvordan virksomheten kan etablere et aktivt og gjensidig godt forhold til media.

Etikkråd ser dagens lys

Mange kommunikatører opplever etiske dilemma i hverdagen. Nå kan de søke hjelp hos Kommunikasjonsforeningens Etikkråd.

Artikler fra fagbladet

  • illustrasjonsfoto_mediehåndtering
    Hvordan håndtere pressen, de ansatte og deg selv

    Gi journalistene noe utover velforberedte og finpussa budskap, råder informasjonssjef i SAS, Knut Morten «Joss» Johansen - pressetalspersonen de norske journalistene liker best.

  • istoock
    Fang journalistene i sosiale kanaler

    Hvordan fanger du journalistenes oppmerksomhet i sosiale medier?
    Ved å skape hendelser der som de kan rapportere om, mener Ida Aalen.

  • Illustrasjonsfoto
    Krisekommunikasjon og sosiale medier

    Sosiale medier gir nye utfordringer og nye muligheter for kommunikasjon i kriser. Kommunikatørene får dermed en viktigere rolle i krisearbeidet enn før.

  • nettsak1
    Kronisk utskjelt

    I løpet av Bjarte Reves første år som kommunikasjonsdirektør fikk Ahus over 1000
    negative medieoppslag. Vi har spurt tre hardt prøvede kommunikasjonssjefer om hvordan de håndterer den negative oppmerksomheten.

  • aviser_scanpix
    Mangt om medier

    Mange tenker fortsatt tradisjonelt når det kommer til medielansering. Treffer du med dine redaksjonelle fremstøt?

  • Møteplasser JOURNALISTER - tOSTRUPKJELLEREN
    Nye møteplasser for journalistene

    Tiden med kildepleie på Tostrupkjelleren er en tilbakelagt epoke. I tillegg til dyrking av egne eksklusive saker, er nyhetsbyråer, informasjonsbaser og sosiale medier blitt viktige møteplasser og kilder for journalistene.

  • håndbok i informasjonsberedskap
    Mediene som ressurs i kriser

    To leseverdige bøker om kriseinformasjon fremhever mediene som en positiv ressurs i krisesituasjoner, hvor åpenhet og gode forberedelser er grunnlaget for vellykket kommunikasjon.

  • finn_no
    Kurser bedrifter i annonsering

    Arkitekst AS er et tekstfirma som har eksistert siden 2003. I fire år har de hatt et samarbeid med Aftenposten om å kurse Aftenpostens annonsører i hvordan de skal skrive bedre stillingsannonser. En av grunderne bak Arkitekst, Heidi Bunæs Eklund, forteller at det ligger en stor utfordring i at mange stillingsannonser bruker de samme formuleringene.

  • facebook
    Grenseløst språk

    Språket i sosiale medier kan nok få flere enn en norsklærer til å ta frem rødblyanten. Randi Lillealtern vil likevel begrave påstander om at nye medier kan hemme språkutviklingen vår eller ødelegge språket vårt.

  • Illustrasjonsfoto - DN.no
    Journalistens sosiale skjebne

    Den digitale medieutviklingen har satt journalistikken på hard prøve. Den nye delekulturens sosiologi og økonomi stiller komplekse krav profesjonen må møte. Skal journalisten overleve, må journalisten fornye seg.

  • Opp av skyttergravene

    Selv om skyttergraver har hatt lite for seg etter første verdenskrig, er det stadig et beskrivende uttrykk for forholdet mellom journalister og informasjonsfolk. Mistilliten går begge veier.

  • Hans_Hjellemo
    Bransjens nyhetsmann

    – Det er medier og kommunikasjon som har vært livet mitt, og det dette jeg vil drive med. Bransjen er for spennende til å gi seg nå.

  • Illustrasjonsfoto - DN.no
    Ikke helt på nett?

    Hvor viktig er omtale i ulike medier for å nå målgruppen? Ledere og informasjonssjefer er ikke helt samstemte, særlig ikke om nettmediene.

  • Stor tro på egen påvirkningskraft

    Langt flere informasjonsansvarlige enn ledere mener de klarer å påvirke utfallet av kontakten med media. Lederes og informasjonsansvarliges møte med journalister, og resultatene av denne kontakten, var også tema i undersøkelsen Synovate har gjennomført for JKL og PricewaterhouseCoopers.

  • Illustrasjonsfoto - penger
    Ingen dommedag enda

    Finanskrise og fall i annonsemarkedet. Nye eierstrukturer og spådommer om en snarlig død. Uansett, PR- og kommunikasjonsbransjen står ikke i fare for å miste sine viktigste nyhetskanaler, skal vi tro redaktørene selv.

  • Audhild G. Rotevatn sammen med Frode Færøy
    Journalist søker jobb...

    Mange arbeidsledige journalister går nå nye veier og søker jobb i informasjonsbransjen. – Synet på informasjonsrådgivere er i ferd med å endre seg blant journalister, mener tidligere journalist Audhild Gregoriusdottern Rotevatn – som selv skiftet bransje.

  • tone_Sigurd_allern
    Tyngre arbeid mot pressede redaksjoner

    Økonomiske kutt i medie-Norge legger press på journalistene som er igjen, og gjør at mange kommunikatører opplever å måtte legge ned mer tid og arbeid i å få på saker.

  • Twitter_600x320-2
    Fra dagsorden til minuttsorden

    Pressen har vært vårt filter som reflekterte inntrykk fra forskjellige hendelser. Det filteret trues nå. Medier som må redigeres henger etter.

  • bjornLindahl_GwladysFouche
    Norge – sett med internasjonale øyne

    Det er en knallhard kamp for å nå igjennom med artikler i internasjonale medier. Men det er slettes ikke umulig og har du nese for hva som er interessant utenfor landets grenser, kan internasjonale journalister bli en verdifull relasjon for deg.

  • kaimyhre
    Buzzen går

    Når forbrukerne går lei av de tradisjonelle kanalene, må markesførerne prøve å nå dem gjennom noen forbrukerne stoler mer på – deres egen omgangskrets.