Internkommunikasjon

Åpenhetens begrensninger

Åpenhet er et flittig brukt honnørord. Men åpenhetsbegrepet har sin begrensning.

Nils Kristian Myhre, kommunikasjonsdirektør i Eidseva Energi AS

Vær ærlig, unngå rykter

Nedbemanning, fusjoner og omstillinger. Hvordan bør endringene kommuniseres for å få de ansatte med, og for å få omverdenen til å beholde troen på virksomheten?

Kommunikasjonssjef Bjørn Hødal (i midten) og rådgiverne Mads Opsahl og Anne Grete Melkerud hadde noen hektiske dager da Sykehuset Østfold ble flyttet og samlokalisert på Kalnes. Foto: Vibeke Weibell Eliassen.

Høyteknologisk flytteprosess

Et virtuelt sykehus basert på bygningstegninger, resulterte i tre spill som ble tatt i bruk da Sykehuset Østfold skulle koordinere flyttingen av ansatte og pasienter.

Facebook@work

Bedre internkommunikasjon med Facebook@Work

DNB står midt i stormen, og Facebook@Work har vist seg å være et nyttig verktøy for internkommunikasjon både for ledelsen, kommunikasjonsavdelingen og i forretningsområdene.

I PANELET: Fra venstre: Gisle Johanson i Odfjell, Sissel Rinde i Statoil og Andreas Helgesen i FMC Technologies i samtale med NRKs Halvor Folgerø.

Hvordan kommunisere nedbemanning?

Det var tema da de tre oljeaktørene Statoil, FMC Technologies og Odfjell Drilling delte sine erfaringer på Kommunikasjonsforeningens fagdag i Bergen.

Portrett av Birthe Eriksen ved Norsk Handelshøyskole, tatt på varslerfrokost januar 2016

- Kommunikatører bør bidra til varslingskultur

- Kommunikasjonsfolk bør bidra til bedre rutiner for å håndtere kritikk og varsling internt. Gjør man ikke det, kan sakene vokse ut i media og få enorme konsekvenser, sier...

Temasak Intranett

Fra digital oppslagstavle til jobbens nettsamfunn

Intranett er ikke hva det en gang var. Ansatte kan like, kommentere og dele bilder. Men hvordan komme i gang? Vi har snakket med norske virksomheter om digital...

Internkommunikasjon

Internkommunikasjon – hva og hvorfor

Intern kommunikasjon har alltid vært en sentral del av kommunikasjonsfaget. I de senere årene har det blitt stadig mer interessant forskning på området, og det har kommet gode...

Hvordan står det til med den interne kommunikasjonen?

Hvordan står det til med den interne kommunikasjonen i vår virksomhet? Hva blir diagnosen, og har vi diagnostiske virkemidler?

Undersøkelse av internkommunikasjon: Eksempler på metoder

Kvantitativ eller kvalitativ metode - hvilken skal du velge til undersøkelsen?

Intern kommunikasjon ved omstillinger og omorganiseringer

Omstillinger i virksomheten byr på krevende utfordringer for intern kommunikasjon.

Intern kommunikasjon ved fusjoner

Formålet med en fusjon kan ha betydning både for mengde, hyppighet og type av informasjon.

Artikler fra fagbladet

  • Årsrapporten illustrasjonsfoto
    Få maksimalt ut av årsrapporten

    De fleste kan få mer ut av både arbeidet med og bruken av årsrapporten, mener Onar Aanestad, kommunikasjonsdirektør i Difi.

  • Dominique Kost foto BI
    Brukte terrorforsøk for å forstå virtuelle team

    Ved å simulere terrorangrep mot norskekysten har Dominique Kost funnet utfordringene for team som kun kommuniserer digitalt.

  • Vinterkonferansen 2016 Nordic Choice
    Strømmer til eventer

    Eventer arrangeres av alt fra høyskoler til mediehus, og folk både strømmer og strømmer til. – Når medietilbudet er så stort og du kan oppleve så mye uten å gå ut, forsterkes behovet for å være tilstede, sier medieforsker Espen Ytreberg.

  • EivinnUeland2
    Første kommunene om sammenslåing

    Stokke, Andebu og Sandefjord kjører kommunereform på rekordtid og ble de første kommunene til å søke om sammenslåing.

  • Skjermbilde 2015-02-26 kl
    Game over for tradisjonell opplæring

    Rema 1000 satset på spill i opplæringen og vant medarbeidernes engasjement. God butikk er det også.

  • taler istock
    Slik skriver du talen som leder de ansatte

    Talen kan være et viktig virkemiddel i internkommunikasjon. Få norske ledere mestrer talen godt nok, mener retorikkprofessor Jens Kjeldsen.

  • Sarah Willand, direktør for organisasjon og kommunikasjon, TV 2, brukt i Kommunikasjon #6 2015
    Tv 2s mange ansikter

    - Det våre ansatte kommuniserer i sine nettverk har i mange tilfeller langt mer å si enn hva vi som selskap formidler i vår styrte kommunikasjon, sier Sarah Willand. TV 2s nye kommunikasjonsdirektør har også ansvar for HR.

  • Untitled-2
    Finner hverandre på intranett

    Nytt, sosialt intranett gir bedre informasjonsflyt og økt samhandling i Jernbaneverket og Sør-Trøndelag fylkeskommune.

  • BILDE-Monica-Eriksen
    Facebook ble det nye intranettet

    På kjøpesenteret Oslo City var det nesten ingen som logget seg på intranettet lenger. Noe måtte gjøres, fant senterledelsen ut. De droppet intranettet og lanserte en Facebookgruppe i stedet.

  • ikea
    Kommunikasjon på tvers

    Norske virksomheter opererer oftere på tvers av landegrenser, de får flere internasjonale arbeidstagere, og innvandring gjør målgruppene her hjemme mer sammensatt. Utviklingen utfordrer både virksomhetenes interne og eksterne kommunikasjon. Den utfordringen har IKEA Furuset og Det Norske Veritas tatt på alvor.

  • SlikLykkesDu
    Svært nyttig om nettsider

    Denne boka handler om hvordan man bør organisere arbeidet med virksomhetens nettside. Forfatterne presenterer mange velbegrunnede og nyttige råd.

  • Nettet ble avgjørende

    Lik informasjon så tidlig som mulig til alle ansatte i begge selskaper. Det var oppskriften på internkommunikasjonen i fusjonsprosessen mellom Statoil og Hydro.

  • Prioriterer du bort lønnsomhet?

    Virksomheten gikk i den gamle tralten, med jevnt synkende lønnsomhet fra år for år. Kulturen var preget av vanetenking og byråkrati.

  • Evig omstilling

    Fusjoner, nedbemanning, omorganisering, ny ledelse og oppkjøp - dette er virkeligheten for de fleste av oss. Endringsprosesser er tidkrevende, og kvaliteten på informasjonshåndteringen internt er ofte avgjørende for at organisasjonen når sine mål.

  • Ordet fanger

    Det er når de negative budskapene til ansatte skal formuleres at tungen må være som rettest i munnen. Alt som sies vil bli tolket, og det du har kommunisert tidligere kommer høyst sannsynlig til overflaten igjen. Professor Jan Svennevig ved Handelshøyskolen BI har studert den skriftlige kommunikasjonen som gikk til de ansatte i Braathens under sammenslåingen med SAS og den påfølgende nedbemanningen i selskapene.

  • Time-out

    Kommunikasjon basert på tillit, troverdighet og samspill mellom ledelsen og ansatte er avgjørende i omstillingsprosesser. Dårlig intern kommunikasjon kan få store konsekvenser. Det erfarte Avinor da flytrafikken stoppet på Gardermoen en dag i september i fjor. – Vi trengte en time-out for å få kommunikasjonen mellom ledelsen og de tillitsvalgte på plass igjen, sier kommunikasjonsdirektør Ove Narvesen i Avinor.

  • Nytt direktiv åpner for styrket internkommunikasjon

    Et nytt EU-direktiv om informasjon og konsultasjon byr på store muligheter og utfordringer for informasjonavdelingene fremover

  • Ullevoll_interkom
    Ute i felt

    I fjor sommer jobbet kommunikatørene ved Ullevål sykehus som omsorgsarbeidere. – Dette skapte gjensidig respekt og forståelse mellom profesjonene, og fører på sikt til
    bedre intern kommunikasjon, mener kommunikasjonsdirektør Jonette Øyen.

  • bok_intkom
    Noe verdifullt om noe veldig verdifullt

    Første del en av denne boken gir verdifull innsikt om hvorfor det bør satses mer på intern kommunikasjon. Gjennomgangen av virkemidlene blir derimot alt for skjematisk og overflatisk.

  • Cees_vanRiel
    Få medarbeiderne til å gå i takt

    Å bli tatt på alvor handler i stor grad om at ledelsen oppmuntrer til en meningsfull dialog med de ansatte
    Den nederlandske professoren Cees van Riel har en klar oppskrift på hvordan ledelsen skal få de ansatte til å trekke i samme retning. Det handler om mye mer enn interninformasjon.