AktueltPublisert 18. februar 2016, endret 8. desember 2016

Istock illustrasjonsbilde hånd med mobil
Guide:

Kom i gang med podkast

– Akkurat som det kom masse dårlige bedriftsvideoer fordi «alle måtte lage video», kommer vi til å se mange dårlige podkaster fremover, spår produsent Ander Haavie. Her er hans råd til hvordan du lager en god podkast.

Tekst: Mari Mellum / Foto: Istock / Monster

18 prosent av nordmenn hører nå på podkast minst én gang i måneden, og veksten forventes å fortsette.

– I 2016 regner vi med at det dukker opp flere nye podkaster. Men vi forventer også at en del forsvinner– nemlig de som ikke egentlig har et godt innhold, sier Anders Haavie, ansvarlig for podkastutviklingen i produksjonsselskapet Monster.

Mange av de norske podkastene kommer fra de tradisjonelle mediene. Men også andre aktører har nå sin egen podkast som en del av kommunikasjonsmiksen. Blant dem er Vinmonopolet, Arbeiderpartiet, Nordea og Cappelen Damm.

– Motivasjonen og konsentrasjonen hos lytterne er større for podkast enn for radio. Radio står ofte på i bakgrunnen, mens podkast er noe lytterne oppsøker. Langt flere hører også podkast med høretelefoner. Det gir en annen oppmerksomhet, påpeker Haavie, som minner om at et alternativ til å lage egen podkast, er å sponse andres.

– Podkastene har genuint interesserte lyttere. Det gir høyere verdi for annonsøren. Sponsing av podkaster er dessuten langt rimeligere enn å lage radiospotter, sier Haavie. 

Artikkelen fortsetter under bildet. 

Anders Haavie, produsent i Monster


7 nybegynnerspørsmål - produsent Anders Haavie svarer:


1: Hvem bør lage podkast?

Det kan være relevant for alle. Det handler mer om utformingen enn om avsender. Men man må ikke tro at interessen er der av seg selv – om det så er for et politisk parti eller en organisasjon. Du bør ha en konkret idé, finne relevant innhold, lage det på en ordentlig måte og formidle med ekte engasjement.

2: Hvem bør ikke lage podkast?

De som ikke har genuint engasjement for å formidle eller et innhold som vekker interesse. At alle kan lage podkast, betyr ikke at alle bør lage podkast. Det er et eget fag å lage innhold. For mange er det en god ide å knytte seg til folk med formidlingsevne og erfaring.

3: Hva hører folk på?

Humor-podkastene har mest lytting. På andreplass kommer nyheter og aktualitet, fulgt av forskning og undervisning, ifølge tall fra TNS Gallup. Som i annen innholdsmarkedsføring gjelder det å ikke dytte salgs- og produktinfo på folk.

4: Hvilket utstyr trengs?

Produksjon: Gode mikrofoner, en mac/pc og et rom uten «harde» vegger. Dårlig lydkvalitet skjemmer mye. Et rom kan gjøres mer egnet ved å henge opp stoff.

Distribusjon: Mp3-filen med podkasten lastes opp til en distribusjonsside, som SoundCloud. Knytt kontoen der til Itunes (alternativt svenske Acast eller egen nettside). Du «sender» RSS-feeden din til Itunes, som første gang må godkjenne den, deretter går dette automatisk.

5: Hvordan planlegge en podkast?

Det vanligste formatet er en samtale. Det er lurt med en plan for strukturen og innholdet. 25 minutter bør være maks. lengde, da begynner folk å falle av. Mindre enn 15 minutter oppleves som for kort. En lydsnutt mellom ulike bolker gir lyttere som har falt litt av, mulighet til å hekte seg på igjen. Alt behøver ikke å være perfekt i podkastformatet, det er en del av sjarmen, så ikke flikk for mye på innspillingen.

6: Hva er prisen?

Produksjon og distribusjon er rimelig. Det som koster, er eventuelt å ha en redaksjon. Pris for ekstern produksjon avhenger av type podkast, men trolig kan man få en times episode for 5000–6000 kroner, ferdig publisert og distribuert.

7: Hvordan måle lytting?

Apple opplyser om antall nedlastninger, men gir deg ikke demografiske data. Mange knytter derfor en facebookside til podkasten for å få demografiske data over de som engasjerer seg der. 

FAKTA


Hvor ofte lytter du til podkast?

  • Daglig: 4 %
  • Ukentlig: 7 %
  • Månedlig: 7 % 

Hvor pleier du å høre på podkast?

  1. Hjemme: 75 %
  2. På reise: 50 %
  3. På jobb: 20 %
  4. Trening: 18 %
  5. Andre steder: 13 %

 Kilde: TNS Gallup (Interbuss 2015)

Artikkelen ble publisert i Kommunikasjon nr 1/2016.

+ Del