Etikk og samfunnsansvar

Overvåkning trumfer spredning

Å overvåke mediene er blitt viktigere enn å spre informasjon gjennom dem.

put your hands up in the air

Hemmer eller fremmer vi demokrati?

Hva skal vi egentlig med PR og strategisk kommunikasjon? Ny forskning evaluerer kommunikasjonsbransjens bidrag til demokratiet på ulike nivåer.

Portrett av Birthe Eriksen ved Norsk Handelshøyskole, tatt på varslerfrokost januar 2016

- Kommunikatører bør bidra til varslingskultur

- Kommunikasjonsfolk bør bidra til bedre rutiner for å håndtere kritikk og varsling internt. Gjør man ikke det, kan sakene vokse ut i media og få enorme konsekvenser, sier...

Therese_0603

- Justisminister Anundsens skrytefilm svekker kommunikasjonsfagets tillit

Anders Anundsen burde forstå at det er uakseptabelt å bruke forvaltningens ressurser på denne måten.

Artikler fra fagbladet

  • Green-Solution-House-Bornholm-FotoVisitdenmark
    Grønt er skjønt

    En historisk klimaavtale i Paris gir forventning om nye klimalover. Er det derfor det plutselig er så mye grønn kommunikasjon?

  • åpenhetns begr
    Åpenhetens begrensninger

    Åpenhet er et flittig brukt honnørord. Men åpenhetsbegrepet har sin begrensning.

  • Kom-For_8996
    Vanskelig å tilfredsstille nordmenn

    Norske bedrifter regnes for å være i tetsjiktet når det gjelder samfunnsansvar. Nordmenn ser likevel med kritisk blikk på bedriftenes innsats – og på forsøk på å flotte seg med den.

  • Kommuniserer bredt om samfunnsansvar

    At nordmenn har høye forventninger til at virksomheter tar samfunnsansvar, kan både Hydro og Ikea underskrive på. Kommunikasjon om egen innsats står høyt på agendaen.

  • aarsit_gambit
    Kampanjen som sporet av

    En kampanje om søndagsåpne butikker tidligere i år ble i stedet en debatt om Trond Giskes telefonnummer. Halvrølpete, mener spesialrådgiver John-Ragnar Aarset i Gambit Hill & Knowlton om kampanjeledelsens offentliggjøring av statsrådens hemmelige nummer.


  • hanne_skullerud
    Vår normative kjerne

    Hvilket etisk perspektiv har vi som jobber i den norske kommunikasjonsbransjen? Og hva er egentlig kommunikatørenes normative kjerne? Dette forsøker forfatteren å svare på i sin masteroppgave, der ett av målene har vært å ta temperaturen på den etiske bevisstheten i bransjen vår.

  • Etikk-ledelse-og-samfunnsansvar
    Etisk refleksjon uten konklusjon

    Forlag1 bidrar med flere innholdsrike bøker om etiske problemstillinger og refleksjoner. Men konklusjonene blir på mange måter overlatt til leserne.

  • thierry_well_small
    Kartlegger etiske verdier

    - Vi vil nok se flere prosesser som definerer og etablerer corporate values i selskap og virksomheter i årene som kommer, sier styreformann Thierry Welhoff i Wellcom, et av de store franske PR-byråene. Welhof er mannen bak Indicateur des valeurs, undersøkelsen som kartla hvordan franske bedrifter presenterer sin verdier.

  • toni_Falconi
    Svak interesse internasjonalt

    Global Alliance (GA) opprettet for tre år siden et ekspertpanel i etikk. Interessen for panelet har vært lav. To av initiativtakerne mener panelet ikke fungerer i dag.

  • gras_bottom
    Grasrøtter med bismak

    Er det etisk forsvarlig å kjøpe en grasrotbevegelse?

  • etikk_bunn
    Den smertelige etikken

    Blir etikk tatt på alvor av kommunikasjonsbransjen, eller hører det bare hjemme ved festtalene på bedriftenes julebord?

  • Ungdomsinformasjon – en forsømt arena

    Offentlige informasjonskontorer og kommunale servicekontorer er i vekst. Arne Simonsen reflekterte rundt dette i Kommunikasjon 2/06,
    men utelater som så mange andre helt et konsept kalt «ungdomsinformasjon».

  • budskap_stor
    Det vanskelige budskapet

    Vi bombarderes med tusenvis av budskap hver eneste dag. For å oppnå oppmerksomhet prøver vi å si mest mulig på kortest mulig tid. Ikke alle tema egner seg for denne type kommunikasjonsform.

  • Sitte på den grønne gren eller plante et tre?

    "Å plante et tre er miljøvennlig. Å kjøre bil er det ikke – uansett hvilken energikilde bilen går på. Derfor er det et poeng å velge en bil som gir lavt utslipp, både under produksjon, på veien og under gjenvinning". Dette sier Mercedes-Benz i en bilannonse formet som et tre. Det er jo også en strategi. Kanskje de tenkte på den epokegjørende Solo-reklamen fra 1993: "Sannsynligvis den eneste brusen som ikke hjelper for annet enn tørsten".

  • Fra krig til samboerskap

    «Krig» er Frank Aarebrots beskrivelse av forholdet mellom kommunikatører og journalister. Men nå manes frontsoldatene på begge sider opp av skyttergravene. Et «samboerskap» med felles grunnverdier bør være idealet, mener journalist Thomas Spence.

  • Grønn PR

    Det begynner å bli lønnsomt å være grønn i sin kommunikasjon. Men det holder ikke bare å snakke om det.