Digital kommunikasjon Publisert 19. desember 2016, endret 19. januar 2017

illustrasjon portrett

Pirr nysgjerrigheten før du går live

Strømming og livesendinger er nyttige i mange sammenhenger og skaper engasjement i sosiale medier. Men tenk på hvordan du skal fange og holde på seernes oppmerksomhet.

Tekst: Anna K. Langhammer / Foto: Istock

Tjenester som Facebook Live, Snapchat Stories, Instagram Stories og Periscope har gjort livesendinger tilgjengelige for alle.

– Akkurat nå er særlig livesendinger på Facebook veldig i vinden. Det fungerer meget bra både fordi det er litt nytt, men også fordi Facebook fremmer video i innholdet som vises, sier Stian Trollsås, grunnlegger og eier av filmproduksjonsselskapet Icecube Media.

Å strømme live på sosiale medier kan skape en umiddelbar interesse. Men du må kjempe om oppmerksomheten. Derfor må du gjøre en innsats for å varsle publikummet ditt og pirre nysgjerrigheten på forhånd.

– Du må ikke overvurdere interessen fra publikummet ditt. Gi folk beskjed om at du kommer til å sende noe, og bygg opp oppmerksomheten. Det gjelder både kortere og lengre sendinger og om det sendes fra nettsiden din eller på Facebook, sier Trollsås.

Live eller ikke live

Det å strømme finansiell rapportering, e-læringsprogrammer, foredrag, konferanser og presentasjoner kan være effektivt, senke kostnadene og bidra til å spre informasjonen. Men før du går i gang, bør du spørre deg hva hensikten er med å sende nettopp dette innholdet, råder Trollsås.

– Er det en aktuell sak som bør sendes direkte? Trenger du en tilbakemeldingskanal så seerne kan kommentere samtidig som sendingen går? Mange tenker at de vil ha livesendinger, men kunne like gjerne bearbeidet innholdet litt og lagt det ut kort tid etterpå. Et opptak betyr ofte bedre kvalitet for mottakeren enn enn det en livesending gjør.

Hvilken kanal du velger, avhenger som alltid av hvor publikummet ditt er.

– I utgangspunktet er det godt innhold som er viktig, ikke kanalene det sendes i. Bruk markedskanalene du har, og vær edruelig når det gjelder hvilke målgrupper som kan være interessert i sendingen. Det er ikke sikkert alt er like interessant for alle følgerne dine. Kanskje når du bedre frem med sendingen din i nyhetsbrevet som du sender ut på e-post.

TENK PÅ DET TEKNISKE FØR DU STRØMMER:

Er det mest hensiktsmessig å lage sendingen som et opptak eller sende live?
Det kan være slitsomt å se på en skjerm over lang tid. Vurder om lengre sendinger bør gjøres som et opptak som kan settes på pause, eller deles opp i flere sendinger.
Hvilken kvalitet trenger du? Det er mye som er enkelt å gjøre på mobilen, men det krever at seerne aksepterer den kvaliteten du sender i, og det kommer an på situasjonen og konseptet ditt.
Bildet må være stabilt og ha et bra.
Lyden må være god for alle som er med. Eventuelle spørsmål fra personer i salen eller som deltar på møtet, må gjentas i mikrofon, slik at lytterne får med seg hele konteksten.
Tenk på lyssettingen på forhånd, det er lett at det blir for mørkt.

Kilde: Icecube Media

Selvlaget er vellaget, eller?

Strømmeappene gir mange muligheter for å gjennomføre livesendinger selv via mobilen, men hvor vellykket blir det?

– Når det gjelder enklere innhold og dag- til-dag-aktiviteter, er Facebook Live og an- dre apper gode alternativer, mener Trollsås.

Han forteller imidlertid at i tilfeller der noen tenker at «det er bare å sette opp et kamera» på et seminar, ender det ofte med et lite vellykket resultat: Det er for mørkt i salen, det er opptak av masse lyd som ikke skal være med, og foredragsholderen høres ikke særlig godt. Tekniske utfordringer gjør at det kan være lurt å bruke en profesjonell aktør med skikkelig kamerateam til større produksjoner som seminarer eller pressekonferanser. Dermed sikrer du at folk får med seg sendingen, og unngår at du mister følgere.

Syv tips til en vellykket livesending

FÅ OPPMERKSOMHET

Fortell folk på forhånd om når du skal strømme noe. Bygg opp for- ventningen ved å la folk få vite når du sender live.
SØRG FOR STABILT NETTVERKSjekk at du har et sterkt nettverks- signal før du går live. Wifi og 4G fungerer best. Hvis du har et svakt nettverkssignal, vil «Go Live»- knappen være nedtonet.
SKAP EN RAMMESkriv en engasjerende beskrivelse før du sender. En god beskrivelse vil bidra til å fange oppmerksom- heten og hjelpe potensielle seere til å forstå hva sendingen din skal handle om.
FÅ FØLGEREBe seerne om å følge deg og motta varslinger når du sender live. Du kan oppfordre publikummet ditt til å trykke på «Følg»-knappen på videoene dine, slik at de får et varsel neste gang du sender noe.
VÆR DIREKTE Publikummet ditt vil sette pris på at du nevner navnene deres når du svarer på spørsmål i livesendingen.
IKKE SEND FOR KORTJo lenger livesendingen din varer, desto mer sannsynlig er det at flere oppdager den og inviterer sine venner til å se den. Anbefalingen er minimum ti minutter.
VÆR KREATIVPrøv deg frem med forskjellige sendinger, og send live ofte. Slik holder du publikummet ditt engasjert.

 Kilde: Facebook

Artikkelen ble publisert i Kommunikasjon nr. 6/2016.

+ Del