Digital kommunikasjon Publisert 19. mai 2016, endret 8. desember 2016

Jenny Skavlan og bruden Anne-Malin

Ny profil med innholdsmarkedsføring

Anne-Malin skulle si «ja» til sin kjære, og spurte Jenny Skavlan om hjelp med brudekjolen. Skavlan spurte Mester Grønn om hjelp med blomstene – og så laget de film om det.

Tekst: Mari Mellum / Foto: Showbirds

Anne-Malin Aase hadde arvet tre brudekjoler fra moren, bestemoren og svigermoren – og ba Jenny Skavlan om hjelp til å sy dem om til én. Syom-guruen sa ja, og alt ble til en seks minutters film på jennyskavlan.com, på Nettavisen Side 2 og på Mester Grønns egne sider. Da bryllupet sto i Nordfjordeid kirke var kirken pyntet med buketter på benkeradene, det bugnet av blomsterdekorasjoner i selskapslokalet, blomster prydet brudens hår – og selvsagt holdt bruden en nøye utvalgt brudebukett.

– Det var nok mer blomster der enn i et gjennomsnittlig bryllup, ja, sier Eirik Grønlie, som var markedsdirektør i Mester Grønn da filmen ble laget høsten 2015.

– Vi hadde et ønske om å fremheve Mester Grønn som leverandør av blomster til bryllup, så vi kunne jo ikke spare på noe når vi først skulle vise oss frem, sier han.

BRURA-0300

Innhold til egne kanaler

Bryllupsfilmen utgjorde startskuddet i Mester Grønns satsing på å bli kjent som leverandør av bryllupsblomster. En satsing som også innebar deltagelse på brudemesser, presseaktiviteter og annonsering.

– Filmen ble en fin måte for oss å vise vår kompetanse på og var i tråd med vår strategi for innholdsmarkedsføring, sier Grønli, og forteller at blomsterkjeden fant mange gode grunner til å knytte seg til nettopp Skavlan.

– Både i yrke og interesseområder har hun mye som sammenfaller med våre verdier. Jenny er engasjert med Frelsesarmeen, som Mester Grønn var sponsor for, og hun er opptatt av gjenbruk og etikk, noe som ga en kobling til Fairtrade, som vi også jobber med. Ikke minst er hun en dyktig designer med godt blikk for form og farge, så vi visste at det hun gjorde ville bli bra, sier Grønlie.

Da Skavlans produksjonsselskap Showbirds tok kontakt om filmen, var de ikke sene om å takke ja.

– Vi synes det var attraktivt at det var nett-tv-basert og at filmen ble vist i en egen nett-tv-kanal. Så visste vi også at hun er en profil som får mye oppmerksomhet uansett hva hun gjør, og at vi fikk være med på det. Vi kunne bruke innhold fra filmen og annet materiale som viste blomstene - i våre egne kanaler og ikke minst også internt, noe vi lykkes med, forteller Grønlie.

Felles verdier

«Inneholder produktplassering» står det tidlig i filmen. Jenny og Anne-Malin tar selfier ved en Janome symaskin, vi ser at de går inn i en Mester Grønn-butikk, og vi blir med til frisøren, der produkter fra Gorgeous London står fremme. Alle sponsorene takkes på slutten av filmen.

– Jeg vil ha samarbeidspartnere som har samme verdigrunnlag som meg. Og jeg vil ikke trykke produkter opp i fjeset på folk. Som regel er det vi som pitcher inn våre ideer til annonsørene – det blir best. Eventuelt bør annonsørene la oss tro at det egentlig var vår ide, ler Jenny Skavlan.

Skavlan fortalte på seminaret Medietrender 2016 at hun trenger samarbeidspartnere for å finansiere prosjektene hun ønsker å gjennomføre, og for å fortelle historiene hun ønsker å formidle om dem hun hjelper med redesign. Blant de andre hun har samarbeidet med, er Fretex og Ikea.

– Ambisjonen min er å lage mer nett-tv etter hvert. Med nett-tv går det kjapt fra idé til produksjon, i motsetning til lineær tv. Man får ideen ut i livet før den mister energien sin, påpeker Skavlan.

På oppstartsprosjektet med brudekjolen stilte samarbeidspartnerne opp på kort varsel, og det kostet dem ikke mye å få være med i filmen. Nå har produksjonsselskapet både case og resultater å vise til, og prisen har gått opp.

- Vi ser en utvikling i at annonsørene har fått en forståelse for at det koster å være med hos bloggere. Det er ikke bare å «stikke ut og filme» hvis det skal bli bra. Det må være kvalitet på foto, regi og redigering, påpeker Catrine Pryser, daglig leder i Showbirds.

Fikk flere kunder

Mester Grønns tidligere markedsdirektør var godt fornøyd med hvor involvert de ble i prosessen.

– Vi kjente manus, visste hvilke sekvenser vi skulle være med på og fikk være der hele tiden mens det ble filmet, i tillegg til å få se råfilmen.

Resultatene av filmen er de også fornøyde med. Kjennskapen til Mester Grønn som leverandør av blomster til bryllup steg, og det samme gjorde antall henvendelser fra giftelystne.

– Vi fikk flere henvendelser enn før både lokalt og sentralt om blomster til bryllup. Så vi var fornøyd med oppmerksomheten rundt programmet, men det er selvsagt viktig å se på den totale pakken med andre tiltak vi gjorde.

Visninger i Jenny Skavlans kanaler

Tall fra lanseringsuken, desember 2015
Instagram (288 000 følgere):

  • 4 videoteasere, 287 822 visninger til sammen
  • 4 bilder, 14 494 likerklikk til sammen

Facebook (12 300 følgere)

  • 3 videoteasere, 162 400 visninger til sammen
  • 299 447 personer nådd til sammen

Bloggen (42 221 brukere)

  • Her ble hele filmen publisert
  • 233 339 sidevisninger under premiereuken
  • 56 496 økter under premiereuken

Visninger på Side2

  • Videovisninger totalt: 50 521
  • Nådd på Facebook: 94 989

Artikkelen ble publisert i Kommunikasjon nr. 2/2016.

+ Del