Digital kommunikasjon Publisert 29. april 2016, endret 8. desember 2016

Illustrasjonsfoto av universell utforming

Bli tilgjengelig på nett - for alle

Internett har blitt en samfunnsbærende infrastruktur. Da kan vi ikke stenge noen ute, mener Wilhelm Joyce Andersen. Han gir råd til hvordan du gjør nettstedet tilgjengelig for alle.

Tekst: Malin Sundby Revaa / Foto: Illustrasjon: Istock

Alle vil en gang i livet oppleve en form for nedsatt funksjonsevne. Når man blir eldre svekkes synet, og brekker man en arm blir det vanskeligere å bruke tastaturet. Både nedsatt hørselsevne, dårligere syn og svekkede kognitive evner gjør at man har behov for litt ekstra tilpasning. Du har kanskje også hatt problemer med å lese på mobilskjermen en sommerdag med sterkt solskinn? Universell utforming er ikke en spesialisering tilpasset et fåtall av befolkningen, men en forbedring av nettstedet alle på et eller annet tidspunkt vil ha nytte av.

- Det er tusen ting man må tenke på når man lager et nettsted. Universell utforming er ikke noe rart og annerledes. Det er ofte bare noen ekstra spørsmål underveis, sier Wilhelm Joyce Andersen i utviklingsbyrået WJA.

Ikke bare er universell utforming en forbedring av nettstedet ditt, det er også lovpålagt. Fra 2014 skulle alle nye nettløsninger fra offentlige og private virksomheter være universelt utformede. Fra 2021 gjelder dette for alle norske virksomheter i både offentlig og privat sektor, lag og organisasjoner.

- Om universell utforming føles fordyrende og fælt, er ikke det fordi det er vanskelig. Det er fordi man lærer noe nytt. Fordi man må jobbe på en litt annen måte. Omtrent som når brukerne gradvis tok i bruk mobil og nettbrett, egentlig. En gang var det også nytt og vanskelig. Nå er det selvsagt.


5 steg til et bedre nettsted

Wilhelm Joyce Andersen tipser om fem enkle steg som vil gjøre nettstedet mer universelt utformet - og ikke minst mer brukervennlig for alle.

1: Fjern alt unødvendig og løft frem det viktigste

Det er en grunn til at du får besøkende på nettstedet ditt. De leter etter noe. Noe de skal kjøpe, noen de skal kontakte, eller noe de trenger mer informasjon om. Finn ut hva som er ditt viktigste budskap, og løft det frem. Støyen er middels irriterende for besøkende med perfekt syn og motorikk, men kan være et stort hinder for dem som får nettstedet lest opp, navigerer sakte ved hjelp av et tastatur eller myser seg gjennom teksten. Relevant innhold drukner i irrelevante menypunkter, karuseller og bannere som bare «måtte» være på forsiden. Slett det unødvendige, og opplevelsen blir bedre for alle.

2: Fjern knapper for redigering

Nettstedet er kanskje designet av en god designer som har tenkt gjennom bruk av font, farger og kontraster. Bruk dette designsystemet. Det er veldig lett å ødelegge for seg selv i redigeringsverktøyet. Bruker man tilfeldige farger risikerer man dårlig kontrast; gjør man teksten større i stedet for å angi overskrifter snubler skjermleseren i innholdet. Pass på at redigeringsverktøyet ivaretar det overordnede designet, og fjern alle de knappene du ikke behøver.

3: Lytt til skjermen

Skjermleseren er et hjelpemiddel som leser opp det som står på skjermen, ofte brukt av synshemmede. Den forstår tekst og struktur, men snubler i bilder og avansert funksjonalitet. Hør gjennom nettstedet ditt. Du merker raskt om det er innhold som mangler, eller høres rart ut. Om skjermleseren leser alt fint, tyder det på at du har gjort mye riktig. Et nettsted som er forståelig for en skjermleser, er også forståelig for Google og blir belønnet med bedre søkeresultater. Selv om sjefen din ikke bryr seg om universell utforming, legger hun nok merke til det.

4: Sjekk kontrasten

Jeg har så vidt passert 30, men synet har allerede begynt å svikte. Litt sollys på skjermen en sommerdag, og jeg kunne like gjerne vært en mysende pensjonist. Jo større kontrast teksten har, desto enklere er den å lese. For alle.

5: Kast musen

Noen av brukerne dine kan ikke bruke datamusen. Kanskje har de senebetennelse eller gikt. Da kan de navigere nettstedet med tastaturet. Trykk tab, og den første lenken på nettstedet markeres. Trykk Tab én gang til, og den flytter seg til den neste. Og neste. Trykk Enter, og du navigerer videre. Fungerer dette på ditt nettsted? Klarer du å kjøpe ting i nettbutikken din kun ved bruk av tastaturet? Klarer du å finne adressen til det kontoret du skulle ha tak i? Dersom du gjør det, flott! Hvis ikke, da har du en jobb å gjøre.


6 ting å huske på før du lager nettstedet

  • Fungerer dette på både store og små skjermer?
  • Hvordan høres nettstedet ut når det leses opp av en skjermleser?
  • Fungerer dette både med mus og berøringsskjerm?
  • Fungerer dette i alle nettlesere?
  • Har teksten leselig kontrast?
  • Kan nettstedet navigeres med tastatur?

Artikkelen ble publisert i Kommunikasjon nr. 2/2016.

+ Del