Digital kommunikasjon

Jakten på sannheten

Hvordan skal mediene møte valgåret 2017? Nyhetsformidlernes troverdighet og teknologiens krumspring skaper både muligheter og utfordringer. Hva lærte vi om dette på Kommunikasjonsdagen 2017? Vi gir dere ni avsnitt å tygge på:

Maskinene kommer

Maskinene kommer

Det er lett å drukne i data. Da gjelder det å ha verktøy for å bistå. Automatisert innholdsanalyse er på fremmarsj i krisekommunikasjon.

Nettverkillustrasjon

Stor tro på store data

Stordata vil endre kommunikasjonsyrket, mener sju av ti av europeiske kommunikatører. Men bare to av ti har faktisk jobbet med det selv.

pcbord

Bakpå med blogg

Blogging er oppskrytt, iallfall for offentlige organisasjoner.

pil og bue

Lær å sette smarte mål

Vær realistisk og bevisst når du setter mål – ikke overdrevent ambisiøs, råder Svein Inge Leirgulen, global mediedirektør i DNV GL.

Kommunikasjonssjef Bjørn Hødal (i midten) og rådgiverne Mads Opsahl og Anne Grete Melkerud hadde noen hektiske dager da Sykehuset Østfold ble flyttet og samlokalisert på Kalnes. Foto: Vibeke Weibell Eliassen.

Høyteknologisk flytteprosess

Et virtuelt sykehus basert på bygningstegninger, resulterte i tre spill som ble tatt i bruk da Sykehuset Østfold skulle koordinere flyttingen av ansatte og pasienter.

Foto av Ingrid Rogstad fra UiO

Humoristisk, personlig og hyppig

- Det er blitt lett å ytre seg, men ikke så lett å bli hørt, konstaterer Ingrid Rogstad, med doktorgrad på sosiale medier og politisk kommunikasjon. Men hun har også funnet ut...

snapchat istock

Starthjelp til Snapchat

1 av 4 nordmenn bruker Snapchat daglig. Hvordan kan du som kommunikatør utnytte det?

Facebook@work

Bedre internkommunikasjon med Facebook@Work

DNB står midt i stormen, og Facebook@Work har vist seg å være et nyttig verktøy for internkommunikasjon både for ledelsen, kommunikasjonsavdelingen og i forretningsområdene.

Jon Terje Hellgren Hansen og Leif Arne Danielsen
Årets kursholdere, Kommunikasjonsforeningen 2016

Vil du lage gode videoer på mobil?

Video får stadig mer plass i nyhetsstrømmer og på nettsider. Med mobilen kan du enkelt lage videoer selv. Leif Arne Danielsen og Jon Terje Hellgren Hansen gir deg huskelisten...

Temasak Intranett

Fra digital oppslagstavle til jobbens nettsamfunn

Intranett er ikke hva det en gang var. Ansatte kan like, kommentere og dele bilder. Men hvordan komme i gang? Vi har snakket med norske virksomheter om digital...

Nettartikkel1

Dette er Oslo kommunes nye nettsider

Hver eneste dag søker 28.000 etter svar på nettsidene til Oslo kommune. Med nyoppussede nettsider vil kommunen nå være et forbilde for andre kommuners digitale satsninger.

tastatur_kommentar

– Kommunikasjonsrådgivere bør sette seg inn i kravene

Anskaffe nytt eller oppgradere eksisterende nettsted? Fra 1. juli 2014 vil Difi føre tilsyn med de fleste nettsteder for å sikre at kravene til universell utforming oppfylles....

Illustrasjonsfoto- facebook

Åpen eller privat kundeservice?

Bruk av Facebook som kundeservicekanal gjør det lettere for kunder å klage, og bedrifter fremhever verdien av å være tilstede og nytten av å motta tilbakemeldinger. Samtidig...

Kom For Ill_3540 (Small)

Veileder i bruk av sosiale medier

Sosiale medier har raskt beveget seg fra den private sfære –noe privatpersoner anvender – til også å bli et redskap for private og offentlige virksomheter.

oystein

Vær smart, bli delt, mål resultatene

Klarer du å komme opp med en god nok historie er veien åpen for fortjent oppmerksomhet i media og videre deling i sosiale rom. Men hva er egentlig fortjent oppmerksomhet, og...

Kom For Ill_3713 (Small)

Digital kompetanse viktigst

Fremtidens kommunikatører må beherske den tradisjonelle biten av faget som språk og retorikk, men kunnskap om digitale plattformer og digital produksjon blir det viktigste.

kaimyhre.com_DSC9798

Helhetsinntrykk og troverdighet

Et nettsted utgjør en kommunikasjonsmosaikk hvor hvert enkelt element – informasjon, funksjon, design, osv. – inngår som en del av nettstedets helhet. Brukernes opplevelse...

Kvalitet - Norge.no

Internett i stat og kommune

Den statlige kommunikasjonspolitikken gjelder for all statlig informasjons- og kommunikasjonsarbeid, og er en sentral del av rammeverket rundt planlegging, utvikling og drift...

statligkommpolitikk

Nå kan du kikke forvaltningen i kortene

I OEP kan du søke i brev og dokumenter fra statlige virksomheter og bestille de du ønsker innsyn i. Ved å bruke OEP har du mulighet til å følge den politiske...

Kommunenes bruk av sosiale medier

De fleste kommunene har tatt i bruk sosiale medier, men de bruker dem feil. De benyttes til enveis informasjon, mer enn til toveis kommunikasjon. Det er lettere å legge ut...

Artikler fra fagbladet

  • illustrasjon portrett
    Pirr nysgjerrigheten før du går live

    Strømming og livesendinger er nyttige i mange sammenhenger og skaper engasjement i sosiale medier. Men tenk på hvordan du skal fange og holde på seernes oppmerksomhet.

  • VR
    Klar for virtuell virkelighet?

    Virtuell virkelighet - VR - er blitt tilgjengelig for alle. Burde kommunikasjonsfolk bry seg om det?

  • Dominique Kost foto BI
    Brukte terrorforsøk for å forstå virtuelle team

    Ved å simulere terrorangrep mot norskekysten har Dominique Kost funnet utfordringene for team som kun kommuniserer digitalt.

  • Jenny Skavlan og bruden Anne-Malin
    Ny profil med innholdsmarkedsføring

    Anne-Malin skulle si «ja» til sin kjære, og spurte Jenny Skavlan om hjelp med brudekjolen. Skavlan spurte Mester Grønn om hjelp med blomstene – og så laget de film om det.

  • Illustrasjonsfoto av universell utforming
    Bli tilgjengelig på nett - for alle

    Internett har blitt en samfunnsbærende infrastruktur. Da kan vi ikke stenge noen ute, mener Wilhelm Joyce Andersen. Han gir råd til hvordan du gjør nettstedet tilgjengelig for alle.

  • 2
    Suksess på luftmadrass

    På få år har Airbnb gått fra å være et nettfenomen for de innvidde til å være overnattingstjenesten alle snakker om. Hvordan greide de det?

  • google
    Krisehåndtering i Google

    Selv lenge etter at krisen er over, kan negative saker om bedriften dominere treffene i Google. Heldigvis kan du gjøre noe med det.

  • Creative Zero Commons
    Velg riktig i egne medier

    Kutt ned på antall kanaler, er rådet fra Aina Lemoen Lunde i PR-operatørene.

  • Skjermbilde 2015-02-26 kl
    Game over for tradisjonell opplæring

    Rema 1000 satset på spill i opplæringen og vant medarbeidernes engasjement. God butikk er det også.

  • istoock
    Fang journalistene i sosiale kanaler

    Hvordan fanger du journalistenes oppmerksomhet i sosiale medier?
    Ved å skape hendelser der som de kan rapportere om, mener Ida Aalen.

  • dialog krever illu canva
    Dialog krever forpliktelse

    Dialog er et sentralt, men ofte misforstått, honnørord. Dialog er ikke bare interaksjon, men en holdning. Forskere er nå opptatt av hvordan en slik holdning kan konkretiseres ved at virksomheter forplikter seg overfor publikum.

  • vil ha mer av alt
    Vil ha mer av alt

    Mer samarbeid, mer integrasjon og mer strategi. Europeiske kommunikasjonsfolk ønsker på øverste hylle.

  • K
    Konstabel og mestermåler

    Kommunikasjonsfolk tar en rekke ulike roller i arbeidet med sosiale medier, viser ny forskning. Er du konstabel, regelsnekrer eller mestermåler?

  • blogg illu
    Bakpå med blogg

    Blogging er oppskrytt, iallfall for offentlige organisasjoner.

  • Illustrasjonsfoto
    Krisekommunikasjon og sosiale medier

    Sosiale medier gir nye utfordringer og nye muligheter for kommunikasjon i kriser. Kommunikatørene får dermed en viktigere rolle i krisearbeidet enn før.

  • Istock illustrasjonsbilde hånd med mobil
    Kom i gang med podkast

    – Akkurat som det kom masse dårlige bedriftsvideoer fordi «alle måtte lage video», kommer vi til å se mange dårlige podkaster fremover, spår produsent Ander Haavie. Her er hans råd til hvordan du lager en god podkast.

  • PC-leselist1-foto-Thomas-Barstad
    Krever nett for alle

    Fra 1. juli i år må nye IKT-løsninger lages for alle. Det betyr blant annet at video skal være tekstet, lenker understreket og at farger må kunne leses av fargeblinde.

  • Operaen-lokker
    Operaen lokker med video

    – Film handler om å åpne opp, vise frem og skape nysgjerrighet, mener informasjonssjef Lene Jacobsen i Den Norske Opera & Ballett. Operaen lokker flere besøkende med video på nett.

  • Krise i sosiale medier

    «Gi meg tid til å finne ut av det først.» Denne holdningen er den største feilen virksomheter gjør i sosiale medier når de står på tampen av en krise, forteller Caroline Sapriel.

  • hvem eier min blogg
    Hvem eier min blogg?

    Stadig flere blogger som en del av jobben. Men hvem eier opphavsretten til teksten og bildene på bloggen din – er det du selv eller arbeidsgiveren?