Fakta og undersøkelserPublisert 11. juli 2014

ECM14
European Communication Monitor 2014:

Digital kommunikasjon både berikende og vanskelig

84 % av Europas kommunikatører oppgir at nye måter å kommunisere på beriker jobbene deres. Samtidig opplever hele 73 % at arbeidspresset er stadig økende, viser resultatene fra European Communication Monitor 2014.

European Communication Monitor er verdens største spørreundersøkelse om strategisk kommunikasjon. Selve spørreundersøkelsen gjennomføres av en forskergruppe fra velrenommerte universiteter over hele Europa, inkludert norske BI. Prosjektet er et samarbeid mellom EUPRERA, EACD og Communication Director magazine.

I årets undersøkelse deltok så mange som 2777 profesjonelle kommunikatører, fra 42 europeiske land. Hovedtemaet for undersøkelsen var "Professional communication in the digital age".

Utvalgte hovedfunn

  • 6 av 10 oppgir at kommunikasjon med interessenter til enhver tid er det viktigste aspektet ved mobil kommunikasjon.
  • Kommunikatørene er mest opptatt av interessante oppgaver, karrieremuligheter og å bli verdsatt på arbeidsplassen, fremfor jobbsikkerhet og balanse mellom arbeids- og privatlivet.
  • De tre største faktorene for å opprettholde en sterk posisjon innen strategisk kommunikasjon er nettverksbygging med kolleger, videreutdanning og jobbskifte. 82 % av respondentene oppgir at nettverking er viktig for karrierebygging og personlig utvikling. 
  • Strategi: 45 % hevder at kommunikasjonsyrkets største utfordring i dag er å knytte strategisk kommunikasjon og forretningsstrategi sammen på en god måte.
  • Online-kommunikasjon (nettbaserte kanaler) er mest relevant innen strategisk kommunikasjon i dag, sier hele 86 % (i 2009 lå dette tallet på 58 %).
  • Én av tre organisasjoner har implementert apper for smarttelefoner og nettbrett. Samtidig mener over 40 % at de ikke planlegger å benytte slike verktøy i sin strategiske kommunikasjon. 62 % oppgir imidlertid å ha tatt i bruk responsive/mobiltilpassede nettsider.

Her er resultatene oppsummert (YouTube)

+ Del

Fakta og undersøkelser

  • ECM14
    Digital kommunikasjon både berikende og vanskelig

    84 % av Europas kommunikatører oppgir at nye måter å kommunisere på beriker jobbene deres. Samtidig opplever hele 73 % at arbeidspresset er stadig økende, viser resultatene fra European Communication Monitor 2014.

  • proffere pr
    PR-bransjen mer profesjonell

    Den ferske rapporten «Proffere PR presser pressen» av medieforsker Jens Barland viser at PR-bransjen er blitt mer profesjonell og jobber i det skjulte. Offentlig sektor oppfattes som mer lukket etterhvert som informasjonsavdelingene har blitt større.

  • European-Communication-Monitor-2013
    Delta i European Communication Monitor 2014

    Hva er de viktigste utfordringene for kommunikasjonsfolk i den digitale tidsalder? Hvordan er du engasjert i nettverkbygging? Hvilken rolle spiller mentorvikrsomhet i denne forbindelsen? Hvordan skal lederskap kommuniseres?

  • Den-norske-kommunikatoren
    Den norske kommunikatøren

    Hvem er det og hva er arbeidsoppgavene?

  • graf 1
    Bransjeoptimisme

    AS Norge går bra, og optimismen råder her og i europeisk kommunikasjonsbransje forøvrig. Tallene fra årets utgave av European Communication Monitor (ECM) er klare.

  • European-Communication-Monitor-2013
    European Communication Monitor 2013

    Norske kommunikatører er de mest optimistiske på vegne av egne karrieremuligheter, viser ferske resultater fra European Communication Monitor 2013.

  • LYS186031_MBR-20130411-9185
    Vokser seg inn i toppledelsen

    Kommunikasjonsbransjen har gjennomgått en enorm vekst de siste årene. Men har kommunikasjonsarbeidere fått økt innflytelse i samfunnet av den grunn? – Ja, svarer forsker ved Institutt for samfunnsforskning, Trygve Gulbrandsen. – Det er ingen tvil om at kommunikasjonsfunksjonen er blitt langt viktigere.

  • statistikk
    Et demokratisk problem?

    Antall journalister faller, mens det blir stadig flere kommunikatører. Hvordan tåler demokratiet flere mediekutt, og hva blir kommunikatørens rolle i den nye medievirkeligheten?

  • Statistikk_tall
    Lønn i kommunikasjonsbransjen

    Lønnstallene fra 2013 er nå klare. Totalt 1782 kommunikatører har oppgitt sin lønn. Beregn din gjennomsnittslønn!

  • Sterk-vekst-i-bransjen
    Rekordmange medlemmer

    Kommunikasjonsbransjen er i stadig vekst, og ved utgangen av 2012 var det 4117 medlemmer i Kommunikasjonsforeningen. Det er en økning på 45 % siden 2007.

Beregn lønn

Respondenter

0

Gjennomsnittslønn

0

Kvinne Mann

Ledige stillinger

  • Rådgiver - Seksjonsleder for Redaksjonen

    Universitetet i Bergen (UiB)

    Sted: Bergen

    + Del
  • Kommunikasjonsrådgjevar (vikariat)

    Datatilsynet

    Sted: Oslo

    + Del
  • Kommunikasjonsrådgiver

    MARINTEK

    Sted: Trondheim

    + Del
  • Kommunikasjonsrådgiver/ -seniorrådgiver

    Bærum kommune

    Sted: Sandvika

    + Del