Fakta og undersøkelserPublisert 16. juni 2016

Styreleder Nils Petter Strømmen.
Undersøkelse

Misnøye med effektmåling

Få virksomheter måler effekten av kommunikasjonsarbeidet jevnlig. Mangel på kompetanse og liten interesse fra ledelsen får skylden.

Tekst: Malin Sundby Revaa / Foto: Bård Gudim

Bare 29 prosent er fornøyd med måten effekten av kommunikasjonsarbeidet blir målt på i sin virksomhet. 20 prosent sier de er direkte misfornøyde, og 15 prosent måler aldri effekten av sitt arbeid. Det viser en undersøkelse Kommunikasjonsforeningen har gjort blant egne medlemmer.

– Dette betyr at norske virksomheter er for dårlige til å måle effekten av kommunikasjonsarbeid. Det er et problem av to grunner. For det første vet ikke kommunikasjonsavdelingene om ressursene brukes riktig. For det andre mangler de dokumentasjonen som skal sikre kommunikasjonsrådgiveren innflytelse på arbeidsplassen og i samfunnet, sier Nils Petter Strømmen(avbildet), styreleder i Kommunikasjonsforeningen.

Kun 28 prosent av respondentene måler regelmessig. Halvparten opplyser at de måler sporadisk i forbindelse med aktiviteter eller kampanjer. Mangel på tid og kompetanse, samt at ledelsen ikke vektlegger måling, er blant årsakene.

– Den gode nyheten er jo at tallene også viser at Kommunikasjonsforeningens medlemmer anerkjenner forbedringspotensialet og ønsker å prioritere effektmålinger, mener Strømmen.

Til høsten kommer Kommunikasjonsforeningen til å gjennomføre en større undersøkelse om måling i samarbeid med BI.

Hvor ofte måles effekt?

  • 49 % måler i forbindelse med aktiviteter
  • 28 % måler regelmessig med gitte tidsintervaller
  • 15 % måler aldri

Hva måles mest?

  • 64 % måler medieomtale
  • 57 % måler engasjement i sosiale medier
  • 27 % måler holdningsendringer
  • 23 % måler atferdsendringer

Hvor fornøyd er du med hvordan effekten måles?

  • 20 % er misfornøyde med måten effekten av arbeidet måles
  • 29 % er fornøyde med måten effekten av arbeidet måles

Over 1700 av Kommunikasjonsforeningens medlemmer svarte på undersøkelsen, som ble gjennomført som en del av lønnsundersøkelsen i årsskiftet 2015/2016.

Artikkelen ble publisert i Kommunikasjon nr. 3/2016.

+ Del

Fakta og undersøkelser

  • Styreleder Nils Petter Strømmen.
    Misnøye med effektmåling

    Få virksomheter måler effekten av kommunikasjonsarbeidet jevnlig. Mangel på kompetanse og liten interesse fra ledelsen får skylden.

  • Illustrasjonsfoto møte
    Halvparten vurderer byråbytte

    Det kan bli aktuelt å bytte PR-byrå i løpet av året, sier halvparten av Kommunikasjonsforeningens medlemmer.

  • Illustrasjonsfoto fagforeninger
    Flest organisert i Samfunnsviterne

    Det finnes ingen egen fagforening for dem som jobber med kommunikasjon. Likevel er halvparten av medlemmene i Kommunikasjonsforeningen organisert. Her ser du hvilke fagforeninger flest er med i.

  • Skjermbilde av lønnskalkulator
    Dette tjener vi

    Årets lønnsstatistikk er klar, og i snitt tjener vi litt mer enn før. Du kan bruke vår lønnskalkulator til å finne gjennomsnittslønn for din stillingsgruppe.

  • ECM14
    Digital kommunikasjon både berikende og vanskelig

    84 % av Europas kommunikatører oppgir at nye måter å kommunisere på beriker jobbene deres. Samtidig opplever hele 73 % at arbeidspresset er stadig økende, viser resultatene fra European Communication Monitor 2014.

  • proffere pr
    PR-bransjen mer profesjonell

    Den ferske rapporten «Proffere PR presser pressen» av medieforsker Jens Barland viser at PR-bransjen er blitt mer profesjonell og jobber i det skjulte. Offentlig sektor oppfattes som mer lukket etterhvert som informasjonsavdelingene har blitt større.

  • European-Communication-Monitor-2013
    Delta i European Communication Monitor 2014

    Hva er de viktigste utfordringene for kommunikasjonsfolk i den digitale tidsalder? Hvordan er du engasjert i nettverkbygging? Hvilken rolle spiller mentorvikrsomhet i denne forbindelsen? Hvordan skal lederskap kommuniseres?

  • Den-norske-kommunikatoren
    Den norske kommunikatøren

    Hvem er det og hva er arbeidsoppgavene?

  • graf 1
    Bransjeoptimisme

    AS Norge går bra, og optimismen råder her og i europeisk kommunikasjonsbransje forøvrig. Tallene fra årets utgave av European Communication Monitor (ECM) er klare.

  • European-Communication-Monitor-2013
    European Communication Monitor 2013

    Norske kommunikatører er de mest optimistiske på vegne av egne karrieremuligheter, viser ferske resultater fra European Communication Monitor 2013.

Beregn lønn

Respondenter

0

Gjennomsnittslønn

0

Kvinne Mann